Thursday 22 May 2014

TIPS MENGUBATI ANAK DEMAM



1) Mandikan anak dengan kerap
Kalau nak tau, sebelum ni saya ingat budak demam tak elok mandi. Rupenye lagi kerap mandi lagi elok. Cuma cara mandi kena betul.
- Suhu air mandian kena pada suhu yang anak-anak selesa. Seeloknya air suam. Sebab kalau badan panas sangat, tiba-tiba kena air sejuk takut suhu badan drop mengejut dan mendatangkan ketidakselesaan. Cuba kalau kita sendiri demam, badan tengah panas, kenakan kulit kat air paip. Mesti rasa seram sejuk semacam kan. Padahal kalau tak demam ok je, tak rasa apa pun...
- Siram bermula dari kaki bawak ke badan last sekali kepala. Ha yang ni tips paling penting. Ingat ye, mula mandi dengan kaki. Bukan kepala dulu last sekali kaki.
- Mandikan anak 5-10minit. Jangan lama sangat takut menggigil sejuk pulak nanti.
- Selepas mandi, lap sikit-sikit je. Biarkan air di badan anak tersejat sendiri. Kalau saya, saya pakaikan pampers je lepas tu upah susu dan anak tertidur sementara badan nak kering. Actually anak lagi mudah tertidur selepas mandi sebab dah selesa suhu badan kembali normal. Cuba check suhu badan before and after mandi, insyaAllah ada perubahan yang ketara.
Kaedah mandi ni saya banyak praktikkan di siang hari. Kadang-kadang 3 jam sekali mandi. Kalau malam, buat masa ni tak la. Sebab umur anak baru 9 bulan. Kalau dah besar sikit boleh kot mandikan malam.
2) Sentiasa lap badan anak dengan tuala basah.
Yang ni memang wajib buat untuk elakkan suhu badan anak naik lebih tinggi. Mungkin perlu 3 ke 4 helai kain basah. Letak kain basah kat belakang tengkuk, dahi, kawasan berlipat (ketiak, belakang lutut). Tekap-tekap je tau, bukan gosok badan anak dengan kain tu. Kalau rajin boleh buat air asam jawa/air daun bunga raya yang diramas, lumur kat kepala anak. Cek suhu badan setiap 10-15 minit. Kalau makin tinggi mungkin boleh terus mandikan.
Ok, yang tu dari segi penjagaan luaran. Kalau dari pemakanan, antara yang boleh ibubapa beri kepada anak yang sedang demam ialah:
1) Minum air masak secukupnya. Makin banyak makin bagus. Lagi bagus kalau ditiupkan selawat ke atas nabi, selawat syifa atau potongan ayat-ayat suci Al-quran.
2) Minum air zam-zam. Baca bismillah dan selawat ke atas nabi. Niatkan supaya Allah sembuhkan anak dan keluarkan segala penyakit yang ada di tubuhnya.
3) Makanan sunnah: habbatus sauda/madu/kurma/kismis/minyak zaitun/buah delima/badam etc.
Insyaallah, dengan ada Doa,Usaha,Ikhtiar,dan tawakkal, dengan izin Allah, Allah akan menyembuhkan segala penyakit, Semoga Bermanfaat, Silakan SHARE

jom shopping di fanpage kami
jangan lupa like untuk mengikuti perkembangan kami.tq

No comments:

Post a Comment