Wednesday 4 June 2014

sape kata mandi malam tak bagus



  Kebanyakan ibu-ibu sering melarang anak mandi pada waktu malam kerana bimbang dikatakan menghadapi masalah paru-paru berair. Benarkah? Untuk pengetahuan anda, tiada lagi bidang perubatan yang membuktikan bahawa dengan mandi malam boleh menyebabkan masalah paru-paru berair. Sebaliknya terdapat kebaikan yang anda peroleh sekiranya mandi malam. Di bawah ini adalah kelebihan yang anda akan dapat.

Fikiran lebih tenang
Biasanya, mandi pada waktu pagi akan membuatkan anda stres kerana mengejar masa untuk ke pejabat. Tetapi, anda tidak perlu memikirkannya apabila mandi pada waktu malam. Malahan,, anda boleh mandi dengan lebih tenang.

Turunkan tekanan darah
Mandi pada waktu malam dapat mempengaruhi tekanan darah anda. Apatah lagi dengan mandi menggunakan air suam. Selain itu, mandi malam juga dapat mengelakkan anda daripada tekanan kerja-kerja rutin seharian.

Meregangkan otot
Sesetengah otot agak tegang kerana seharian melakukan aktiviti. Maka, mandi selepas pulang dari pejabat dapat membantu anda mengendurkan otot-otot yang tegang dan badan terasa lebih ringan.

Segar dan santai
Setelah penat seharian dengan urusan di pejabat, tentu sekali badan anda ingin disirami air yang sejuk. Jadi, mandi selepas pulang dari pejabat akan membuatkan anda lebih santai dan badan bertambah segar. Malah badan yang bersih serta segar akan membuatkan tidur anda lebih nyenyak.

Masa lebih lama

Ketika mandi malam, anda mempunyai masa yang lebih lama berbanding mandi pada waktu pagi. Pada waktu ini anda mungkin boleh melakukan lulurm masker rambut atau membersihkan bulu-bulu roma di badan. Secara ringkasnya anda dapat membersihkan diri secara lebih mendalam dan menyeluruh. Dengan itu badan anda lebih bersih dan sihat.

Oleh:Imah Mingguan Wanita

No comments:

Post a Comment